تمام حقیقت عمل

نوشته شده توسط راوی در 1395/04/01

 

«و انْتَهِ بِنيَّتى الى احسنِ النّيّات و بِعَمَلى الى احسن الاعْمالِ»

نيّت من را به بهترين نيّت ها و عمل من را به نيكوترين اعمال منتهى كن.


از اينجا استفاده مى‌شود كه نيّت نيز مانند عمل، احسن و غير احسن دارد و كمال و نقص اعمال تابع كمال و نقص نيّات است. نيّت پاك آن است كه غير حق در دل راه نداشته باشد، كه به دست آوردن آن كار بسيار دشوارى است. از ابى عبدالله (ص) نقل شده است كه فرمود:

«النِّيَّةُ اَفْضَلُ مِنَ العَمَلِ. أَلا، وَ اِنَّ النَيَّةَ هِىَ العَملُ»1

نيّت از عمل افضل است، بلكه نيّت تمام حقيقت عمل است.

منظور از نيّت و عمل، كميّت آن ها نيست، بلكه مقصود كيفيّت آن هاست. چنان كه قرآن كريم مى‌فرمايد:

«اَلَّذِى خَلَقَ المَوتَ والحَيوةَ لِيَبْلُوَكُمْ اَيُّكُمْ اَحْسَنُ عَمَلا»2

خدا اين عالم را با مرگ و زندگى آفريد، تا شما را بيازمايد كه عمل كداميك از شما بهتر است.

در آيه شريفه نفرمود «ليبلوكم ايكم اكثر عملا»؛ تا بيازمايد كه عمل كداميك از شما بيشتر است.


1-سوره مبارکه بقره،آیه 3

2ـ اصول كافى، «كتاب الايمان والكفر»، «باب الاخلاص» ح 4
 

منبع: کتاب بر در گاه دوست، آیت ا… مصباح یزدی،صفحه287